torsdag 27 november 2014

Riktigt syrlig mincemeat/fruktfyllning

Mince pies är något av de mest traditionsrika engelska julkakorna. Små pajer fyllda med en kryddig fruktfyllning, och inte köttfärs som jag trodde första gången jag stötte på mince pies när jag bodde på Irland. Från början var det kött, talg och frukt i fyllningen, men numera är det alltså en ren fruktfyllning.

Jag bestämde mig för att göra det här receptet från Nigella Lawsons Julkokbok, men jag handlade på vägen hem från jobbet och hade glömt en stor del av de viktigare ingredienserna, samt att jag inte hade något portvin hemma. Mitt recept blev alltså ganska rejält annorlunda i slutändan.

Syrlig fruktfyllning

½ dl tranbärsjuice
75 g farinsocker
300 g röda vinbär (jag hade i frysen)
50 g torkade tranbär (en påse)
100 g korinter (en påse)
50 g russin
1 tsk mald kanel
1 tsk .mald ingefära
½ tsk malda nejlikor
1 msk vaniljsocker
4 msk honung
2 msk konjak
50 g hackad mandel

Jag rörde ut farinsockret i tranbärsjuicen. Hade i vinbär, den torkade frukten, kanel, ingefära, nejlikor och lät allt sjuda tills i stort sett all vätska hade kokat in. När allt svalnat en aning rörde jag i honung, konjak och hackad mandel.

Det här är en rejält syrlig kompott,jag har därför ökat på honungmängden jämfört med Nigellas originalrecept, jag skulle ändå tro att det behövs ännu mer socker om man inte som jag har en väldigt låg sockertoleransnivå. Färgen är betydligt rödare i verkligheten, så det är en väldigt julig och fin fruktblandning.


Sen är det bara att konstatera att när julbaket har dragit igång, då är det äntligen dags att börja lyssna på julmusik också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar