tisdag 16 december 2014

Juliga mazariner

Det är kanske inte det bästa att börja baka vid niotiden på kvällen, men igår hade jag köpt massa pistagenötter och hela dagen hade jag undrat vad jag skulle göra med dem, så när inspirationen kom kunde jag inte låta bli. Det blev riktigt juliga mazariner.






Recept, ca 23 stycken

Skal
100 g smör
½ tsk bakpulver
3 dl mjöl
1 ägg
några droppar karamellfärg

Jag la allting i matberedaren, utom ägget och karamellfärgen. De blandade jag ihop för sig. Sen körde jag matberedaren och hällde i ägget tills smeten gick ihop sig. Sen borde den ha fått ligga i kylen i några timmar, då hade den nog blivit bättre, men nu ville jag inte stanna uppe hela natten för att vänta på den. Jag la den i frysen medan jag diskade undan och ställde upp formar. Sen kavlade jag ut degen och la den i formarna.

Fyllning 1
140 g pistagenötter
100 g socker
75 g smör
3 ägg

Igår när jag köpte nötterna så la jag dem i blöt i varmt vatten i en bunke som jag tänkte med plastfolie. Idag på kvällen körde jag nötterna och sockret för att få en nötmassa. Det var sen jag behövde fundera ut vad jag egentligen skulle jag göra. När jag bakat ihop degen så vispade jag nötmassan, smöret och två av äggen till en jämn smet. När allt var jämnt hade jag i ytterligare ett ägg för att få smeten fluffigare. Jag klickade i den i de degklädda formarna.

Fyllning 2
1 dl granatäppelkärnor
2 msk apelsinjuice

Innan jag gjorde degen hade jag gjort den här fyllningen genom att helt enkelt koka upp granatäppelkärnorna i apelsinjuicen och låta det sjuda tills vätskan hade kokat in. Jag avslutade med att toppa mazarinerna med granatäppelkärnorna.

Ugn 175 grader i 15 min.

Resultat smakar underbart, men några av mazarinerna blev undergräddade och lite väl mjuka. I framtiden skulle jag minska på smöret i fyllning 1, till enbart 50 g, samt låta dem vara inne några minuter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar