tisdag 23 december 2014

muffin, muffins och briocher

Så var det dags för mig att baka lite mjuka kakor inför julen också, det blev briocher och två sorters muffins. Jag skulle ha gjort saffransdrömmar också, men nej, jag orkade inte helt enkelt. Det blev också själva kakdelarna till mina saffransmakroner, men receptet spar jag tills de är helt färdiga.

 Briocher

Jag har två recept på briocher, i det ena ska man ta det lugnt och jäsa över natten, det kallar jag för det "äkta" brioche-receptet. Sen har jag ett som man kan slänga ihop och göra färdigt på ca 1 timme, det är mitt fuskrecept. Fuskreceptet smakar fortfarande väldigt gott, så oftast är det det jag gör.


5 dl vetemjöl
2 tsk socker
100 g smör
25 g jäst
1 dl vatten
3 ägg
ägg till pensling

Blanda vetemjöl och socker. Klicka i smöret och se till att det blir finfördelat. Lös upp jästen i det ljumma vattnet och blanda ner. Tillsätt äggen och arbeta till en jämn och blank det. Ofta behöver jag lägga till mer mjöl i efterhand.

Forma briocher, jag gör helt enkelt en stor boll och sen en liten kula som jag fäster på bollen, och lägg dem i smorda formar. Jag använder mina muffinsplåtar istället för "äkta" briocheformar. Låt jäsa i 30 min. Pensla med uppvispat ägg. Sätt in i ugnen på 250 grader i 10-12 minuter.




Lättsötade muffins med tranbär och vit choklad

Jag gillar tranbär, och tycker det är ett härligt rött bär att använda nu i jultider. Det är ju väldigt syrligt, så fast jag inte är någon chokladälskare så tycker jag den vita chokladen behövs för att ge sötma. Receptet är lättsötat, eftersom jag byter ut hälften av sockret, men de är absolut inte sockerfria.

4 dl vetemjöl
0,75 dl socker
0,75 dl stevia lättströ
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
100 g smält smör
2 ägg
2,5 dl filmjölk
1,5 dl tranbär
0,75 dl vita chokladknappar
½ tsk nejlika
1 krm kryddpeppar

Jag använde frysta tranbär, så jag tinade dem i mikron. Sen kryddade jag med nejlika och kryddpeppar och lät dem stå medan jag gjorde smeten. Blanda vetemjöl, socker, stevia, bakpulver och vaniljpulver i en bunke. Vispa smält smör, ägg och filmjölk till en slät massa. Blanda med de torra ingredienserna. Blanda så lite så möjligt. Tillsätt tranbären och chokladknapparna. Klicka i muffinsformar och sätt in i 200 graders ugn i 20 minuter.


Lättsötade muffins med blåbär och choklad

Jag hade lovat att göra två sorters muffins. Jag ville göra en mörkare muffin, för att det skulle bli kontrast mellan de olika sorterna. Jag är ändå väldigt förtjust i bär, så jag hittade att jag hade en liten påse blåbär i frysen. 






4 dl vetemjöl
0,75 dl socker
0,75 dl stevia lättströ
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 msk kakao
100 g smält smör
2 ägg
2,5 dl filmjölk

1 dl blåbär
1,5 tsk kanel
1 dl ljusa chokladknappar

Blåbären var frusna, så när jag tinade dem blev de mer som blåbärssylt än individuella bär. Jag kryddade sylten med kanel och gjorde resten av smeten på samma sätt som för tranbärsmuffinsen. In i ugnen på 200 grader i 20 minuter även här.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar