lördag 6 december 2014

Mumsiga mincepies/fruktapajer

Så tog jag då och bakade ut mina små mincepies, och jag är nog mest nöjd med dem av allt det jag har bakat hittills,kanske också för att jag inte riktigt visste vad jag skulle förvänta mig.

Receptet  på pajdegen är från Nigella Lawson

240 g mjöl
120 g smör
Saften från 1 apelsin
1 nypa salt

Blanda ihop allt till en pajdeg och låt den stå kallt. Kavla ut och klä små formar med degen.

Jag använde en liten kakburk som kakmått, eftersom jag inte hade något runt, och det var precis lagom för att klä aluminiumformarna jag hade köpt. Jag tror att mina formar är något större än Nigellas, för receptet ska vara för 36 och jag fick ut ca 25. Sen fyllde jag på med min hemgjorda mincemeat/fruktfyllning jag hade dessutom blandat i ca 60 g vit chocklad i fruktfyllningen. Istället för att toppa med en stjärna så tog tog jag ett pepparkaksmått i form av en klocka och la överst på pajerna. Sen fick de stå i 225 graders ugn ca 14 minuter. De hade nog kunnat vara inne lite längre, men jag blev för otålig.

Nu ska jag bara lyckas förvara de här fram till jul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar