söndag 31 maj 2015

Bakdag

Idag hade jag planerat att använda min surdegsgrund för att baka matbröd. Dessvärre hade jag misslyckats med surdegsgrunden. Den var inte bubblig, däremot hade den skurit sig och luktade ättika. Det blev iväg till affären och köpa vanlig jäst istället.


Eftersom jag ändå såg det här som en övning i att baka matbröd gjorde jag inte konstigheter. Jag löste upp 50 g jäst i 5 dl ljummet vatten, tillsatte 0,5 dl olivolja och 0,5 msk salt. Sen rörde jag i så mycket vetemjöl att jag tyckte att degen blev bra att arbeta med. Jag försökte få samma konsistens som när jag gör lussekatter, för det är ett bröd jag brukar lyckas med.

Efter två jäsningar så formade jag bullar, och strödde lite salt på dem. In i ugnen. REsultatet blev helt ok bullar, jag har nog använt lite väl mycket jäst, skulle dra ner till 25 g, men de är ändå bättre till form och smak än senast jag bakade matbröd.

Mer intressant är det främre fatet. Jag hade en ananas att göra slut på, och för att göra något festligt så bestämde jag mig för att göra en smördeg för första gången. Jag använde ett grundrecept från 7 sorters kakor för degen. Efter allt kavlande och väntande så måste jag ändå säga att färdigköpt smördeg är nog inte så dumt.

Fyllningen däremot blev jag supernöjd med. Jag skar upp några skivor ananas i bitar och sen hade jag över en salt kolasås gjord på farinsocker. Visserligen rann större delen av kolasåsen ut ur rullen under gräddningen, men det som blev kvar smakade supergott.

Recept salt kolasås

2 dl farinsocker
2 msk vatten
1 msk vaniljsocker
25 g smör
1 msk creme fraiche
3 nypor flingsalt

Rör ihop farinsocker, vaniljsocker och vatten och koka upp, tills allt har kokat häftigt. Ta såsen från plattan och ha smör, creme fraich och flingsalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar