onsdag 24 juni 2015

Midsommartårta

Över midsommar hade jag två tillfällen att baka. Först hade jag lovat att göra en midsommartårta till midsommarafton. För första gången provade jag att göra en tårtbotten på tre lika, och wow, vilken tårtbotten det blev. Det här är definitivt ett recept jag ska fortsätta med.

Recept Tårtbotten

Mät upp i en skål så att du får samma mängd ägg och socker, sen tar du samma totala mängd mjöl, men hälften vetemjöl och hälften potatismjöl, samt bakpulver. Grunden är en tsk bakpulver per 3 ägg.

Som fyllning gjorde jag en egen vaniljkräm, efter Leilas recept, så det går lätt att googla fram.

Slutligen så täckte jag allting med ett tjockt lager hallonmousse.

Recept hallonmousse

500 g hallon
1 dl socker
6 gelatinblad
5 dl grädde
2,5 dl grekisk yoghurt

Lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp hallonen och mosa så att det blir en riktigt sörja av dem, häll i socker. Vispa grädden. Ha i gelatinbladen i hallonen och häll i grädden, avsluta med att ha i yoghurten och låt stå kallt i några timmar.


Jag öste över en del citronmelissblad, både mellan lagren och över tårtan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar