torsdag 2 juli 2015

Vitello tonnato

Något av det godaste jag vet är den italienska rätten vitello tonnato. Det är kall kalvstek med en sås på tonfisk och sardeller, servwrad med citron och kapris. Nu när sommaren kommit rejält så blev jag väldigt sugen. Nu hade jag inte någon kalvstek hemma, så jag gjorde en förenklad och billigare variant.

Maiale tonnato simplice (kallar jag det)

1 kall, helstekt fläskfile skuren i tunna skivor.

Tonfisksås
1 äggula
1 burk tonfisk
1 dl olivolja
4 sardellfileer
Ev grädde

Finfördela tonfisken och sardellerna. Ha i äggulan och kör till en jämn smet. Häll i oljan i en långsam stråle. Om såsen är för tjock kan man tillsätta grädde till en lagom konsistens.

Lägg upp fläskfilen på en tallrik och slå över såsen och strö över kapris. Jag tycker också det är.gott att äta kokt potatis till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar